Si esteu interessats en la compra o lloguer d’habitatges amb protecció oficial us heu d’inscriure en el Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial.
La inscripció en aquest Registre la podeu fer a través del web www.registresolicitants.cat, a l’Oficina local d’habitatge del vostre municipi o comarca, o bé directament al vostre ajuntament.
El habitatges amb protecció oficial són habitatges destinats a residència habitual i permanent i cal que l’Administració els hagi declarat protegits. Poden ser promoguts per promotors privats o públics.
L’habitatge ha de tenir una superfície igual o inferior a 90 m2 útils (amb algunes excepcions) i el preu de venda i/o lloguer/lloguer amb opció de compra per metre quadrat està limitat segons la situació del municipi en la zona geogràfica que estableix la normativa, i el tipus de protecció.
A més, per accedir a un habitatge amb protecció oficial, cal complir el requisit d’ingressos de la unitat familiar amb les limitacions que estableixi la normativa.
Si es tracta d’habitatges amb protecció oficial de venda, el límit d’ingressos és diferent segons al tipus de protecció a què es vulgui accedir:
Si es tracta d’habitatges amb protecció oficial de lloguer, el límit d’ingressos és diferent segons el tipus de protecció a què es vulgui accedir:
Si es tracta d’habitatges amb protecció oficial de lloguer amb opció de compra, el límit d’ingressos és diferent segons el tipus de protecció a què es vulgui accedir:
El Pla per al dret a l’habitatge preveu diferents línies d’ajut per a l’accés a l’habitatge: Hi ha ajuts al lloguer. També hi ha ajuts per respondre puntualment a rebuts mensuals impagats d’hipoteques o lloguer i per pèrdua de l’habitatge com a conseqüència d’un procés de desnonament o d’execució hipotecària (Prestacions econòmiques d’urgència especial).
La Generalitat de Catalunya ofereix ajuts per a la rehabilitació d’edificis d’habitatges (ús residencial) i d’habitatges individuals.
Es poden atorgar subvencions. Les subvencions sempre són un tant per cent del pressupost protegible (que és la xifra que l’Administració reconeix com a protegible, i sobre la qual es fan els càlculs del tant per cent de subvenció).
Patologies estructurals, deficiències constructives i risc.
Accessibilitat (instal·lació d’ascensors, supressió de barreres arquitectòniques).
Instal·lacions comunitàries (aigua, llum, gas).
Sostenibilitat, eficiència i rehabilitació energètica (millora de l’aïllament tèrmic i/o acústic, instal·lació d’energies alternatives).
Obres per aconseguir els mínims d’habitabilitat
dequació d’instal·lacions d’aigua, llum, gas i sanejament. Obres per facilitar la mobilitat interior de l’habitatge.
Millora de l’aïllament tèrmic i/o acústic.
Per a poder sol·licitar ajuts per a obres de rehabilitació, és un requisit general i obligatori, previ a la sol·licitud del ajuts, l’Inspecció Tècnica dels Edificis (ITE).
Per gaudir dels ajuts, no es podran iniciar les obres abans que s’hagi realitzat la visita d’inspecció tècnica per a l’elaboració de l’informe previ.
Només es poden fer les obres de risc greu i imminent, degudament acreditades amb una Ordre d’execució vigent de l’ajuntament.
En el cas d’obres de rehabilitació d’interior d’habitatges per a ús propi, hi ha el requisit del límit d’ingressos de la unitat familiar (4,21 vegades l’IRSC).
Què és l’Avalloguer?
És un règim de cobertures que consisteix a assegurar als arrendadors d’habitatges, la percepció d’una quantitat equivalent a un màxim de 5 mesos de lloguer.
Per accedir-hi, cal que arrendador i arrendatari signin un document de compromís quan formalitzin el contracte de lloguer.
Ho gestiona l’Institut Català del Sòl (INCASÒL), des de l’Àrea de Fiances.
Què és una cèdula d’habitabilitat?
La cèdula d’habitabilitat és un document administratiu que acredita que un habitatge és apte per ser destinat a residència de les persones i té les condicions tècniques d’habitabilitat, segons la normativa vigent.
Per a que serveix?
La cèdula d’habitabilitat és necessària per:
Hi ha diferents tipus de cèdula?
La cèdula d’habitabilitat pot ser:
casos en què s’ha fet un buidatge de l’edifici i s’ha deixat només la façana.
d’una intervenció o procés de rehabilitació o gran rehabilitació (subdivisions, canvi d’ús
per crear un habitatge, buidatge de l’habitatge, ampliacions, remuntes).
Quina és la vigència de les cèdules d’habitabilitat?
La vigència de les cèdules és de:
Com s’ha de tramitar la cèdula d’habitabilitat d’habitatge usat?
Abans de sol·licitar aquesta cèdula cal saber si l’habitatge té concedida cèdula d’habitabilitat o no i si aquesta està vigent o no. Podeu fer aquesta consulta al 012 tot indicant l’adreça de l’habitatge. Us diran si l’habitatge disposa de cèdula i quan es va concedir.
Cèdula concedida i vigent:
En el cas que estigui concedida i sigui vigent es pot demanar un duplicat a les diferents seus territorials de l’Agència.
Cèdula caducada o d’un habitatge que mai no n’ha tingut:
En aquest cas, s’ha de sol·licitar una nova cèdula. Per això heu de contactar amb un tècnic: arquitecte, arquitecte tècnic/aparellador, o enginyer de l’edificació, per mitjà dels col·legis professionals respectius, per tal que certifiqui l’habitabilitat de l’habitatge amb el model normalitzat corresponent. Depenent de l’any de construcció de l’habitatge i de si va tenir o no cèdula anteriorment, el certificat que cal portar és:
On s’ha de presentar la sol·licitud de cèdula una vegada obtingut el certificat d’habitabilitat?
A les Oficines locals d’habitatge que gestionen cèdules d’habitabilitat o bé a les seus territorials de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Copyright 2022 © API Lleida